Ongetwijfeld heb je mensen wel eens horen zeggen dat het beter is om niet meer te eten na 8 uur ‘s avonds. Maar is dat ook zo? En zo ja, waarom is dat?

Zoals met zoveel onderwerpen, is ook hier mijn invalshoek nét iets anders is dan wat je leest op de ‘gemiddelde’ website. Ik ben natuurlijk niet voor niets begonnen met bloggen 😉

Na 8 uur niet meer eten om af te vallen?

De meeste mensen zijn vooral benieuwd naar het antwoord, omdat ze zich bezig houden met hun gewicht. De ‘mythe’ (of niet…) is vooral levend onder hen die graag wat kilo’s kwijtraken óf op gewicht willen blijven.

En toch is dat niet waarom ik dit onderwerp aansnijd. Ik kan er namelijk kort over zijn: de tijd waarop jij iets naar binnenschuift, heeft niets te maken met of jij wel of niet afvalt of op gewicht blijft. Je bepaalt namelijk zélf hoeveel en wat je eet (nog steeds redelijk belangrijk als je gewicht je lief is), maar ook hoe actief je bent.

Kortom: om af te vallen is het veel belangrijker dat je zorgt dat je meer calorieën verbrandt dan dat je binnen krijgt. Overigens wil ik daar wel een kleine sidenote bij maken: hoe makkelijk het ook klinkt, een calorietekort leidt niet altijd tot gewichtsverlies. Dat kan alleen als je hormonaal ook in balans bent! Benieuwd of dat het geval is? Vul hier mijn gratis checklist in.

Dus als je alleen naar het gewichtsaspect kijkt, zou je kunnen zeggen: het maakt niet uit hóe laat je iets eet, dus de uitspraak ‘beter niet eten na 20 uur’ mag naar het land der fabelen.

En tóch denk ik daar anders over. Waarom?

Eten na 8 uur en slaapkwaliteit

Als je puur kijkt naar het ritme waarin wij leven, of het ritme waarin we beter zouden kunnen leven ;-), dan is het voor je systeem veel lekkerder om niet meer na 20 uur te eten.

Gemiddeld genomen gaan we namelijk een paar uur daarna naar bed. En wat je juist wilt als je gaat slapen, is dat je lichaam alle energie voor je slaap kan gebruiken.

Na 8 uur niet meer eten en slaapkwaliteit

Eten zorgt ervoor dat je immuunsysteem geactiveerd wordt. Dat is een goed teken: je lichaam checkt namelijk – iedere keer dat jij iets eet – of er geen indringers bij zitten die beter buiten de deur gehouden kunnen worden.

Maar als jij na 20 uur (om en nabij he, die tijd is ook weer niet zó heilig 😉) iets eet, dan betekent dat dat je lichaam én bezig is met het checken op die indringers (= een geactiveerd immuunsysteem), maar het is ook bezig met het verteren van dat voedsel.

Dat betekent dat de energie die nodig is voor diepe slaap (jep, diepe slaap kost energie!), juist naar je geactiveerde immuunsysteem én je verteringsstelsel gaat.

En juist die diepe slaap is nodig om je de volgende dag weer uitgerust te voelen. 

Hoe kun je je slaapkwaliteit verbeteren? 

Overigens geldt dit natuurlijk ook voor andere dingen die je systeem belasten, zoals sporten: ook dat is (in eerste instantie) een belasting voor je immuunsysteem. Je lichaam is na het sporten vooral bezig met herstellen. Dat betekent dat als je later op de avond sport, je lichaam ook pas later energie beschikbaar heeft om in die diepe slaap te komen.

Daarom had de titel van deze blog net zo goed kunnen zijn: ‘Sporten na 20 uur? Liever niet!’

Wij mensen zijn sowieso nog zó druk vlak voordat we gaan slapen (jep, daarmee bedoel ik ook met schermen van bijvoorbeeld een laptop, tv of telefoon), dat ons lijf ons heel dankbaar is als we het eens wat rustiger aan zouden doen.

Dus kijk eens wat het voor jou doet als je niet eet, sport, werkt of druk bent op een andere manier, een paar uur voordat je gaat slapen. Dan is de kans veel groter dat je meer diepe slaap krijgt én je dus beter uit kunt rusten.

Wedden dat je je binnen een paar weken beter voelt?