‘Ik kan dat hele pak koekjes wel op!’ – ik hoor het mijn klanten regelmatig zeggen.

En eerlijk: Soms is het héérlijk om jezelf even te verwennen. Mij kun je bijvoorbeeld ‘s nachts wakker maken voor een stuk huisgemaakte taart of een gevulde koek die nét uit de oven komt… MMMM 😊

Er zijn weken dat ik het niet eet, en dan opeens 2x in de week. Komt gewoon zo uit en that’s all fine by me. Als je me al een tijdje volgt, dan weet je dat ik niet van ‘goed’ of ‘fout’ ben en de ene dag als een havermouttutje groente in mijn ontbijt verwerk, en de andere dag kies voor pizza of patat.

Gelukkig heb ik de echte snaaizin en eetbuien ook wel achter me gelaten inmiddels. Nu was ik nooit team #geefmijdathelepak, maar team #1koekjeisgeenkoekje gold wel.

Dat dat allemaal invloed heeft op je hormonen (en meer dan de gemiddelde vrouw weet!), dat heb je vast al eens vaker gehoord.

Wat is de oorzaak van jouw eetbuien? 

Dus als ik klanten hoor zeggen ‘ik heb gewoon zo’n trek!’, dan kijk ik natuurlijk naar die hormonale balans. Maar wist je dat het hebben van trek ook nog in twee andere oorzaken kan zitten?

1. Je maaltijden zijn incompleet/niet volwaardig genoeg. Dat wil zeggen: ze bevatten misschien wel macronutriënten (koolhydraten, vetten, eiwitten), maar onvoldoende micronutriënten (vitaminen, mineralen, spoorelementen). Dat leidt tot tekorten en natuurlijk geeft je lichaam dat aan (alleen niet met zoveel woorden, helaas 😉).

2. Je geeft je lichaam niet wat het écht nodig heeft. Bedenk maar eens de eerstvolgende keer dat je zo’n trek hebt: ‘Wat heb ik mijn lichaam niet gegeven?’ Grote kans dat je jezelf voorbij gelopen hebt, op welk vlak dan ook. Zodra je daar aandacht aan besteed, is de kans groot dat die trek ook op een andere manier opgelost kan worden!

En om ‘m dan tóch nog af te maken, een klein tipje van de sluier als het gaat om de hormonen die ervoor zorgen dat je die (oneindigde) trek kunt hebben… Daar kun je insuline & leptine voor bedanken 😉

Waar insuline er – kort gezegd – voor zorgt dat de energie daadwerkelijk in jouw cellen terecht komt, zodat je je ook energiek voelt, is leptine juist het hormoon wat een verzadigingsgevoel afgeeft (of hóórt te geven).

Binnenkort daarover meer in een andere blog!

Kun je niet wachten? In mijn online programma deel ik ALLES over jouw hormoonhuishouding. Ik wijd er zelfs twee hele modules aan… Dus dan kun je je lol op 😉